Батькам

👀👀👀 

ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ  

 

Закон України «Про освіту» (витяг)
        Стаття 59. Відповідальність батьків за розвиток дитини.
        1.Виховання в сім’ї є першоосновою розвитку дитини як особистості.
        2.На батьків покладається однакова відповідальність за виховання і розвиток дитини.
        3.Батьки та особи, які їх замінюють, зобов’язані:
       
-  постійно дбати про фізичне здоров’я, психічний стан дітей, створювати належні умови для розвитку їхніх природних здібностей;
       
-  поважати гідність дитини, виховувати працелюбність, почуття доброти, милосердя, шанобливе ставлення до України, рідної мови, культури, сім’ї, повагу до національних, історичних, культурних цінностей інших народів;
       
-  сприяти одержанню дітьми освіти у закладах освіти або забезпечувати домашню освіту відповідно до вимог до її змісту, рівня та обсягу;
       
-  виховувати повагу до законів, прав, основних свобод людини.

Правила безпеки в період конфлікту в Україні

Як допомогти дітям пережити лихо: поради для батьків
Немовлята та діти молодшого віку
1 Якщо ваша дитина…
погано спить, не хоче йти у ліжечко, не хоче спати сама або просинається серед ночі з криками, пам’ятайте, що…
коли діти бояться, вони хочуть, щоб з ними поряд був хтось рідний і безпечний. Вони починають хвилюватися, коли вас немає поруч. Якщо під час катастрофи вам довелося розлучитися, то необхідність засинати на самоті нагадує дитині про ті часи.
Час перед сном – це час спогадів, адже ми нічим іншим не зайняті. Дітям часто сниться те, що їх лякає, тому сама перспектива йти у ліжко може бути страшною.
Зрозумійте, що дитина створює такі «проблеми» ненавмисно.
Як допомогти?
Якщо це можливо, дозволяйте дитині спати поруч з вами. Однак поясніть, що це – лише тимчасове явище.
Вигадайте «порядок» відходу до сну: казка, молитва, обійми тощо. Розкажіть дитині, що такий порядок виконуватиметься щодня, і дитина знатиме, чого чекати.
Обійміть дитину і скажіть, що вона у цілковитій безпеці, що ви поряд і нікуди не зникнете.
 Це може зайняти деякий час, але чим безпечніше почувається дитина, тим краще вона спатиме.
2 Якщо ваша дитина…
хвилюється, що з вами щось трапиться,
па’ятайте, що…
такий страх є нормальною реакцією на пережите. Страх може посилюватись, якщо ваша дитина пережила часи небезпеки окремо від рідних.
Як допомогти?
Нагадайте дитині і собі, що зараз – все гаразд, і ви у безпеці.
Якщо певна небезпека для вас все ж існує, розповідайте дитині про те, що ви робите для її власної безпеки.
Переконайтеся, що якщо з вами дійсно щось трапиться, про вашу дитину попіклуються. Це дозволить знизити рівень тривоги.
Знайдіть спільні позитивні заняття, щоб відволікти дитину від тривожних думок. Почитайте книгу, поспівайте разом – робіть те, що подобається дитині.
3 Якщо ваша дитина…
не хоче гратися чи займатись чимось. Демонструє відсутність будь-яких почуттів – щастя чи-то суму,
пам’ятайте, що…
ви потрібні своїй дитині. З огляду на пережиті тривожні події дитина може сумувати або бути шокованою.
У стані дистресу деякі діти кричать, а деякі приховують свої почуття. Якою б не була її реакція, дитина потребує вашої любові та ласки.
Як допомогти?
Сядьте поряд, огорніть дитину руками. Покажіть, що ви піклуєтесь про неї. Спробуйте «розшифрувати» дитячі почуття і скажіть, що сум, лють чи тривога – це цілком нормально. «Схоже, що ти нічого не хочеш робити? Мабуть тобі сумно. Сумувати – це нормально. Хочеш, я з тобою посиджу?»
Знайдіть спільні позитивні заняття, щоб відволікти дитину від тривожних думок. Почитайте книгу, поспівайте разом – робіть те, що подобається дитині.
Якщо ваша дитина…
Багато плаче,
пам’ятайте, що…
можливо, внаслідок надзвичайної ситуації життя вашої родини докорінно змінилося, тому цілком природно, що ваша дитина сумує.
Дозволити дитині сумувати, при цьому заспокоюючи та втішаючи її – це спосіб допомогти їй навіть у такому стані.
Якщо вас самих переповнює сум, шукайте підтримки інших. Ваш стан безпосередньо відображається на стані дитини.
Як допомогти?
Дозволяйте дитині демонструвати свій смуток. Допоможіть їй висловлювати свої почуття і поясніть, чому вони з’являються: “Думаю, тобі сумно. Дійсно, є від чого сумувати…»
Підтримуйте дитину: будьте поруч, приділяйте їй більше уваги та часу.
Підтримуйте у дитині надію на краще майбутнє. Розмовляйте про те, як ви житимете далі і що робитимете, наприклад, відвідайте друзів і родичів тощо.
Подбайте про себе і свій стан.

Дошкільнята
1 Якщо ваша дитина…
боїться, що біда повернеться,
пам’ятайте, що…
страх повторення катастрофи є цілком природнім – дитині потрібно доволі багато часу, щоб знову почувати себе у безпеці.
Дуже важливо у цьому сенсі захистити дитину від будь-яких нагадувань та заспокоювати її.
Як допомогти?
Поясніть дитині відмінності між самою подією та спогадами про неї.
Скажіть наступне: «Дощ не обов’язково означає повернення урагану. Навіть сильна злива не завдасть нам такої шкоди, як ураган».
Намагайтеся обмежити контакти дитини з телебаченням, радіо та комп’ютерами, адже історії про катастрофи можуть повернути її страх.
2 Якщо ваша дитина…
не розуміє, що смерть – це незворотне явище. Зважаючи на притаманне дошкільнятам «магічне мислення», вони можуть вважати, що своїми думками викликали смерть, або що померла людина згодом повернеться.
Втрата домашнього улюбленця або улюбленої іграшки може спричинити справжнє горе,
пам’ятайте, що…
дитині потрібно надавати правдиві та адекватні віку пояснення реальності смерті, позбавляючи від хибних надій.
Мінімізація почуттів стосовно втрати улюбленця або іграшки не допоможе дитині відновитися.
Як допомогти?
Стежте за тим, що хоче знати ваша дитина. Давайте прості відповіді і стимулюйте додаткові запитання.
Дозволяйте дитині брати участь у культурних та релігійних ритуалах скорботи.
Допоможіть дитині знайти власний спосіб прощання, наприклад, через світлі спогади, молитви чи запалення свічок за померлими.
Завжди будьте чесними: «Ні, Сірко не повернеться, однак ми можемо думати про нього, говорити та згадувати, яким чудовим собакою він був».
І далі: «Пожежник сказав, що врятувати Сірка було неможливо, і це не твоя провина. Я знаю, як ти за ним сумуєш».
3 Якщо ваша дитина…
не розмовляє, поводиться дуже тихо або не може висловитися, що саме його/її турбує,
пам’ятайте, що…
ви потрібні дитині для того, щоб демонструвати звичайні почуття – злість, сум та тривогу за життя батьків, друзів, братів і сестер.
Ви не можете змусити дитину говорити, однак дайте їй зрозуміти, що вона може заговорити з вами, коли буде готова.
Як допомогти?
Малюйте «смайлики» для зображення різних почуттів. Придумайте історію про кожного, наприклад: «А пам’ятаєш, коли будинок почало заливати водою, у тебе обличчя було схоже на це”.
Поясніть, що діти бувають дуже засмучені, коли їхня домівка пошкоджена.
Допоможіть дітям висловлювати свої почуття за допомогою іграшок чи малюнків. А потім використайте слова, щоб переконатися у їхніх почуттях: «Це – дійсно страшна картинка. Ти справді злякався, коли побачив воду у будинку?» 

Школярі

1 Якщо ваша дитина…
відчуває відповідальність за те, що сталося,
пам’ятайте, що
діти шкільного віку можуть вважати, що саме через них сталося лихо, або що саме вони могли змінити ситуацію. Часто вони приховують свої переживання.
Як допомогти?
Надавання дітям можливості висловлювати своє занепокоєння та переживання.
Заспокоюйте їх і повторюйте, що у тому, що сталося, немає їхньої вини.
Поясніть: «Після такого нещастя багато дітей і навіть їхні батьки думають про те, чи можна було вчинити по-іншому, або чи можна було зробити хоч щось. Це не означає, що вони у чомусь винні. Зрозумів? Пожежник сказав, що ніхто б не зміг врятувати твого собаку, і ти ні в чому не винний».
2 Якщо ваша дитина…
переповідає або знову і знову переграє подію, що сталася,
пам’ятайте, що…
це – нормальна реакція на кризу. Якщо дозволяти дитині говорити або розігрувати подію, при цьому заохочуючи позитивне вирішення через гру або малювання, це зрештою допоможе їй заспокоїтися і почувати себе краще.
Як допомогти?
Поясніть: «Ти малюєш багато картин того, що сталося. Знаєш, інші діти теж так роблять».
«Можливо, тобі варто намалювати свою школу, коли її відбудують. Якою вона має бути?»
3 Якщо ваша дитина…
розгублена, не розуміє, що трапилося,
пам’ятайте, що…
хоча діти шкільного віку загалом краще розуміють природу речей та взаємозв’язків, вони усе ще не здатні мислити абстрактно та логічно, як дорослі.
Водночас вони борються зі змінами і інколи вдаються до «магічного мислення». Відтак вони не до кінця усвідомлюють те, що сталося.
Без чітких пояснень дорослих вони «заповнюватимуть прогалини» на власний розсуд.
Як допомогти?
Виправляйте хибні уявлення та надавайте на прохання дитини якомога чіткіші пояснення того, що насправді сталося. Уникайте деталей, які можуть налякати дитину і водночас намагайтеся заспокоїти її: «Я знаю, що інші діти говорять про нові торнадо, але зараз ми з тобою у цілком безпечному місці».
Продовжуйте відповідати на питання і переконувати дитину, що ваша родина у безпеці. Не дратуйтеся.
Ваші діти повинні знати, чого їм чекати у майбутньому. Розповідайте їм про плани стосовно навчання чи нового місця проживання.
Нагадайте дитині, що є спеціальні люди, які забезпечують захист і благополуччя родин, і що за необхідності ви можете звернутися до них.

Підлітки

1 Якщо ваша дитина…
може створювати  проблеми для вас і вдаватися до само деструктивної поведінки (алкоголь, наркотики, незахищений секс, схильність до нещасних випадків тощо),
пам’ятайте, що…
навіть за кращих обставин усі підлітки переживають перехідний процес виходу з дитинства та вступу у доросле життя. І навіть у спокійні та мирні часи цей процес часто супроводжується викликами і проблемами поведінки. Ситуація може загостритися у період кризи.
Сварки та прочухани лише погіршать самопочуття підлітка.
Як допомогти?
Допоможіть підлітку усвідомити, що кидати виклик усьому світу, аби показати свої почуття – це дуже небезпечно: «Багато твоїх ровесників і навіть дорослі втрачають контроль і гніваються через те, що сталося. Щоб прийти до тями, вони починають пити або вживати наркотики. Такі емоції – це нормально, однак вдаватися до алкоголю не варто. Це жодним чином не позбавить тебе від проблем».
Деякий час спостерігайте, чим займається і що планує робити ваша дитина. Поясніть: «У такі часи мені вкрай важливо знати, де ти знаходишся і як з тобою зв’язатися”. Переконайте підлітка, що це тимчасовий захід, і ви припинете своє «стеження» як тільки ситуація нормалізується.
Обмежте доступ до алкоголю та наркотиків. Розмовляйте з дитиною про небезпеки незахищених статевих контактів.
2 Якщо ваша дитина…
Боїться повторення та реакцій на нагадування про трагічні події,
пам’ятайте, що…
страх повторення катастрофи є цілком природним, тому відчуття безпеки повернеться до підлітка лише через деякий час.
Як допомогти?
Допоможіть підліткові визначити нагадування, що найбільше його лякають, наприклад, окремі люди, місця, звуки, запахи, відчуття, години дня тощо, і поговоріть з підлітком про відмінності між справжньою подією і спогадами, пов’язаними з нею. Поясніть: «Коли тобі щось нагадує про катастрофу, намагайся переконати себе, страшним є лише спогади про неї, але тепер усе по-іншому. Ураган закінчився, і я у безпеці».
Поясніть, що матеріали у ЗМІ можуть відновити страх повернення біди. Поясніть: «Новини можуть засмутити тебе, тому що вони знову і знову показують ще, що сталося. Можливо, варто на деякий час вимкнути телевізор?»
3 Якщо ваша дитина…
тривожиться про тих, хто вижив, та про інші родини,
пам’ятайте, що…
підлітків зазвичай дуже сильно непокоять долі інших людей і те, що їм не вдалося допомогти.
Як допомогти?
Заохочуйте вашу дитину до підтримки та допомоги іншим, однак стежте за тим, щоб це не перетворилося на тягар. Допоможіть підліткові знайти змістовні проекти, які йому / їй під силу, наприклад, прибирання каміння та сміття з території школи, збір коштів та речей нужденним тощо.